top of page

ההמלצה היומית

כל יום והסיפור שלו

לפעמים מתחשק לנו לפתוח את הראש למשהו חדש, ולפעמים אנחנו מחפשים דווקא פרפרים בבטן. יש ימים שמרגישים הכי ישראליים בעולם, וימים שרק בא לנו לברוח למקום אחר.

 

בדיוק בשביל זה אנחנו מחכים לך כאן בכל יום, עם 4 המלצות חדשות לכל מצב רוח: למחשבה, לאהבה, לבריחה ומשהו משלנו.

 

מה שבטוח - כולם מעולים, מילה של עברית :)

מלון גרנד בבילון / ארנולד בנט

מה הסיפור: מה קורה כשאמריקאי עשיר רוכש בהחלטה של רגע את המלון הטוב ביותר בלונדון, ואפילו באירופה כולה.

קל/ כבד: מתוחכם ומרתק.

למה כן: יש כאן קלאסיקה בלשית אדירה מ-1902, עמוסה עד לקצה בשלל אינטריגות, רציחות, פשעים ועבירות קלות, ומהנה עד אין קץ.

למה לא: כל הז'אנר הזה מרגיש, איך לומר, קצת עתיק.

השורה התחתונה: הספר פשוט כתוב לעילא – בשום רגע לא ניתן לנחש מה עומד לקרות ומאין יגיע הטוויסט המטורף הבא.

לבריחה 🏝️

מלון גרנד בבילון / ארנולד בנט

הכלה האחרת / גלילה רון־פדר עמית

מה הסיפור: בשלהי המאה ה-19 מגיעות לארץ ישראל חמש נשים, ממקומות ורקעים שונים, ויד הגורל מחברת ביניהן באופן מיוחד מאוד.

קל/ כבד: עשיר ומרשים.

למה כן: ברומן ראשון למבוגרים מוכיחה כוהנת ספרות הנוער את היכולות האינסופיות שלה ביצירת עלילות גדולות מהחיים.

למה לא: 415 עמודים. בהצלחה.

השורה התחתונה: מקום המפגש של הגיבורות הוא בחצרה של אדמו"רית מסתורית מירושלים, שניתן כבר לזהות אצלה ניצנים ראשוניים לפמיניזם אמיתי.

משלנו 🇮🇱

הכלה האחרת / גלילה רון־פדר עמית

בשערי גן עדן / ויליאם ג' פיטרס

מה הסיפור: מה אפשר להבין משלל התיעודים של מקרי "חוויות המעבר המשותף" המגשרות בין העולם הזה לעולם הבא.

קל/ כבד: קל יחסית לנושא.

למה כן: המחקר החלוצי של פיטרס עשוי לעזור לנו להשלים באופן שלם ומלא יותר אם הקץ הבלתי נמנע של הקיום, ואפילו להתפייס אתו.

למה לא: בכל זאת, זה מאוד מורבידי.

השורה התחתונה: האם יש חיים אחרי המוות? ובכן, לא תאמינו, אבל הספר המפתיע הזה מספק מעין תשובה חלקית לשאלה הכי גדולה שיש.

למחשבה 🧠

בשערי גן עדן / ויליאם ג' פיטרס

מולייר ארבעה מחזות / מולייר

מה הסיפור: מיטב הקלאסיקות מאת המחזאי הצרפתי האגדי בן המאה ה-17 בתרגום חדש, עדכני, מבריק ונוצץ.

קל/ כבד: קל ואפילו מצחיק.

למה כן: המחזות בית ספר לנשים, טרטיף, הקמצן והחולה המדומה הם באמת תמצית הפילוסופיה המוליירית, החוקרת חולשות אנושיות בקריצה וגם בחמלה.

למה לא: אולי בכל זאת תביאו משהו חדש.

השורה התחתונה: המתרגם עטור הפרסים אלי ביז'אווי הוא אכן אחד הגדולים בתחומו, עם עברית חיה, מדויקת, שעושה המון כבוד למקור, כמו שצריך.

לבריחה 🏝️

מולייר ארבעה מחזות / מולייר

רקדתי עמדתי / צרויה שלו

מה הסיפור: הוצאה מחודשת לספר הראשון מ-93' של אחת מענקיות הדור הנוכחי בספרות העברית, עם הקדמה אישית מאוד.

קל/ כבד: פחות קל.

למה כן: גם אחרי יותר משלושים שנה, הספר הזה הוא קריאה רבת עוצמה, המספקת הצצה נדירה אל עומק התודעה הנשית.

למה לא: ספר חדש של צרויה שלו יכול ממש לעזור בימים אלה.

השורה התחתונה: התנועה של הגיבורה בין מציאות לבין דמיון, ובין עולם פנימי לבין עולם חיצוני, פשוט מעוררת התפעמות. זה מרגיש לגמרי עכשווי.

משלנו 🇮🇱

רקדתי עמדתי / צרויה שלו

מלחמות יצרים / מירב רוט

מה הסיפור: הרוח האנושית מתאפיינת בשבעה קונפליקטים מרכזיים, המיוצגים על ידי יצירות מהתרבות הקלאסית ומקרים מחדר הטיפולים.

קל/ כבד: כמו פרוזה איכותית.

למה כן: פרופ' רוט היא כותבת נפלאה, שמצליחה לצאת מהקופסה המקצועית אל ההקשר התרבותי/ רוחני הרחב והגדול ביותר.

למה לא: עד מתי ספרים שהכותבים נאלצים לכתוב להם פתח דבר חדש בעקבות אירועי 7 באוקטובר.

השורה התחתונה: מרתק, חדשני, מעורר מחשבה ופורץ גבולות – ספר שמוצא זוויות חדשות בהצצה אל תוך נבכי הנפש.

למחשבה 🧠

מלחמות יצרים / מירב רוט

כל הצלילים הנכונים / דומיניק לים

מה הסיפור: קיטו, פסנתרן מחונן שמתפרנס מחלטורות, מקבל הזדמנות להזניק את הקריירה שלו בברודוויי. לשם כך הוא יזדקק לעזרתו של אמט הכוכב, שפעם היה ביניהם "רגע".

קל/ כבד: קליל קליל קליל.

למה כן: הם היו שני האסיאתים הבודדים בכיתה י"ב בתיכון סאנוואלי, אך בעוד שקיטו נחבא אל הכלים, אמט לימד את כולם שלהיות אסיאתי זה מגניב ואפילו דיגמן בפרסומות לתחתונים.

למה לא: מי שלא אוהב רומנים רומנטיים, לא יאהב גם רומנים רומנטיים גאים.

השורה התחתונה: ספר גאה ומתוק, על כך שאף פעם לא מאוחר מדי, וגם על כך שהלב רוצה את מה שהוא רוצה, ושלא ניתן להתנגד לו, גם אם ממש מנסים.

לבריחה 🏝️

כל הצלילים הנכונים / דומיניק לים

אפריקה בלוז / אילת שמיר

מה הסיפור: עשרות שנים אחרי ששהתה עם הוריה בשליחות ביטחונית באפריקה, היא מתחילה להבין מה באמת קרה שם.

קל/ כבד: כתוב היטב.

למה כן: הצצה מרתקת אל תוך היוזמות הבטחוניסטיות הישראליות ביבשת השחורה (או אם תרצו: לא תמיד היינו בצד של הטובים).

למה לא: תעשיית המוות הזו מדכדכת במקצת.

השורה התחתונה: שמיר יודעת לפרק את הקודים האלה של הגבריות הישנה והמאובקת, בין הגנרלים לשליטי המלחמה, משהו שם כל כך רעיל ומזיק.

משלנו 🇮🇱

אפריקה בלוז / אילת שמיר

ריפוי עצמי / ניקול לה פרה

מה הסיפור: נביאת הפסיכולוגיה ההוליסטית גוזרת מהתורה מדריך יעיל ומעולה לריפוי עצמי באמצעות האני.

קל/ כבד: כמו ספר הדרכה טוב.

למה כן: התיאוריה של ד"ר לה פרה היא אחת המעניינות והחדשניות במדע הנפש העכשווי, והיישום היומיומי שלה לא פחות ממרתק.

למה לא: עבודה עצמית זה מפרך.

השורה התחתונה: אנחנו בנויים משלושה חלקים שווים – הפיזי, הנפשי והרוחני – והשיטה ההוליסטית מביאה אותנו לשילוב מושלם ביניהם.

למחשבה 🧠

ריפוי עצמי / ניקול לה פרה

הנשים / כריסטין האנה

מה הסיפור: גם נשים שירתו במלחמה האיומה בווייטנאם; אחת מהן היא פרנקי, אחות במקצועה וגיבורה אמיתית.

קל/ כבד: סוחף ומרטיט.

למה כן: כמקובל אצל האנה, יש גם אהבה והיא כתובה נפלא – מפגש רומנטי קלאסי בין אחות לרופא, שמקבל ממדים אפיים לחלוטין.

למה לא: לפעמים היא קצת מגזימה עם הרגש.

השורה התחתונה: העלילה לוקחת את פרנקי מהנעורים חסרי הדאגה בקליפורניה, דרך זוועות המלחמה, ועד לנחיתה הקשה בחזרה הביתה, בעושר סיפורי גדול מהחיים.

לבריחה 🏝️

הנשים / כריסטין האנה

הפועלות / נילי לנדסמן

מה הסיפור: חנה כצנלסון, אחותו של ברל האגדי, נוחתת בירושלים בחורף הקשה של 1919 כדי לנסות להקים בה גידולי ירקות, במצוות אחיה. התנאים מזעזעים, אבל לא אכפת לה.

קל/ כבד: מגניב באופן בלתי צפוי.

למה כן: וחנה היא אפילו לא הגיבורה הראשית ב"הפועלות" – ספר שנון, ממזרי, גדוש אקשן ויידיש, ערמומי, והכי פמיניסטי שיש.

למה לא: בכל זאת אנו מצפים מלנדסמן למשהו קצת יותר, איך לומר – עכשווי.

השורה התחתונה: לנדסמן, שלא מעט מאוהבים בה קשות בזכות ספרים כמו "נערתו" ו"הבת האובדת", מצליחה להביא את האלגנטיות המפורסמת שלה גם אל העלייה השנייה והשלישית.

משלנו 🇮🇱

הפועלות / נילי לנדסמן

הטאו של עליבאבא / בריאן א' וונג

מה הסיפור: הסודות של ענקית האי-קומרס האימתנית שמגיעה מכל מקום בעולם לכל מקום אחר ושינתה ללא הכר את פני הכלכלה הגלובלית.

קל/ כבד: קריא ומעניין.

למה כן: כששואלים למה הם כן ואחרים לא, התשובה היא שילוב של חריצות מדהימה עם מקצוענות ללא פשרות ויצירתיות במקומות הנכונים.

למה לא: בעיקר לפריקים של כלכלה, יזמות ועסקים.

השורה התחתונה: בפעם הבאה שההזמנה מגיעה אליכם מהר יותר משהיה ניתן לשער, תדעו בדיוק איך ולמה זה קורה שוב ושוב.

למחשבה 🧠

הטאו של עליבאבא / בריאן א' וונג

חלק מהעולם שלך / אבי חימנז

מה הסיפור: רופאת חדר מיון ממשפחה עשירה מתאהבת דווקא בנגר פשוט מעיירה קטנה, שנחלץ לעזרתה בעת צרה.

קל/ כבד: הכי קליל.

למה כן: חימנז היא אחת מאלופות הקומדיה הרומנטית העכשווית וכאן היא פשוט בשיאה: שנונה, מקסימה, שובת לב ומשעשעת להפליא.

למה לא: רומנטיקניות יתחברו יותר.

השורה התחתונה: זה כאילו בעיקר מצחיק, כמובן, אבל יש פה גם מסר יפה על למצוא את דרכך בעולם ולעשות את הדבר שלך למרות כל המכשולים.

לבריחה 🏝️

חלק מהעולם שלך / אבי חימנז

בדולח וסכינים / עופרה עופר אורן

מה הסיפור: מה קורה כשאמא ואבא לא מפסיקים לריב, והילדה תקועה באמצע, ביניהם, ונותר לה רק לנסות לאחות את השברים.

קל/ כבד: מאוד לא קל.

למה כן: יש כאן מטעני נפץ נפשיים איומים, שמתפרקים לאלפי רסיסים קטנים ונותרים עמוק בנפש לשנים רבות, מסרבים לחלוף.

למה לא: לעתים זה קשה מנשוא.

השורה התחתונה: אורן היא כותבת נדירה באיכותה, זוכת פרס ספיר 2023 שכאן פשוט מתעלה על עצמה ומגיעה לגבהים לא מוכרים.

משלנו 🇮🇱

בדולח וסכינים / עופרה עופר אורן

אנחנו אנשים חדשים / עפרי אילני

מה הסיפור: שלום לכם, ילידי המאה ה-20, וברוכים הבאים למאה ה-21, שהיא משהו שונה לגמרי, עם בני אדם לגמרי אחרים.

קל/ כבד: בהיר ולרוב מבריק.

למה כן: קובץ מאמרים המתפרשים על פני כל קצוות החיים המודרניים ומדגימים את הלם העתיד שחשים גם המילניאלס שנראים לכאורה הכי בשליטה.

למה לא: לפעמים נשאלת השאלה, מה קשור?

השורה התחתונה: אילני הוא כותב מופלא ונדיר, שכל קוראי "הארץ" מעריצים ולא מפספסים בכל סופ"ש. הגיע הזמן שכולם יכירו אותו.

למחשבה 🧠

אנחנו אנשים חדשים / עפרי אילני

חסר כול / ג'וֹנְג צָ'אן־ג'וּ

מה הסיפור: סיפור חייו של הנזיר הבודהיסטי הקוריאני האגדי, השזור בתובנותיו העמוקות ובתהפוכות הדרמטיות שעברו על ארצו.

קל/ כבד: ממש לא קל.

למה כן: תמצית הרעיון הנפלא שלא ממש חשוב מה יש לך או מה אין לך, אלא איך אתה חי את חייך וכיצד אתה מתייחס לסביבתך.

למה לא: עם זאת, עדיף לא להיות חסר כול.

השורה התחתונה: מה שקורה בקוריאה עצמה בימי חייו של הנזיר יכול להספיק לעשר מדינות בחמש מאות, וגם זה סיפור לגמרי מרתק.

לבריחה 🏝️

חסר כול / ג'וֹנְג צָ'אן־ג'וּ

והימים לא חלפו / אלי עמיר

מה הסיפור: ייסורי ההסתגלות של עולה צעיר מעיראק בישראל הצעירה  והנאבקת על חייה, דרך כל תחנות החיים ודרך הכתיבה והאהבה.

קל/ כבד: עשיר ומרשים.

למה כן: עמיר הוא ללא ספק אחד מגדולי המספרים שיש כאן והספר האוטוביוגרפי הזה מביא פנים שונות וחדשות של דמותו, אישיותו וחייו.

למה לא: האם גם אשכנזים יתחברו?

השורה התחתונה: מרתקת במיוחד ההתנגשות בין תרבות השוואייה-שוואייה הרוחנית והנינוחה של הארץ הישנה, לבין התזזית הארצישראלית הכה מתישה.

משלנו 🇮🇱

והימים לא חלפו / אלי עמיר

המניפסט הקומוניסטי / קרל מרקס, פרידריך אנגלס

מה הסיפור: הטקסט המיתולוגי, המכונן, משנה העולמות, שלא ניתן להפריז בחשיבותו – בעריכה חדשה, עכשווית ומעולה.

קל/ כבד: לא קל.

למה כן: כמעט שתי מאות שלמות חלפו על העולם מאז כתיבת הספרון הזה, והוא מרגיש חי, פועם, נושם ורלוונטי מאי פעם.

למה לא: ימניים? תברחו!

השורה התחתונה: ספר חובה לכל בן תרבות שרוצה להבין באמת ולעומק מי נגד מי בעולם הזה, ולמה תמיד הטובים מפסידים.

למחשבה 🧠

המניפסט הקומוניסטי / קרל מרקס, פרידריך אנגלס

החדרנית 2 - האורח המסתורי / ניטה פרוס

מה הסיפור: מולי היא כבר חדרנית ראשית במלון, ולכאורה יכולה להתרווח ולהירגע, אבל אז מתגלה באולם התה גופתו של סופר שנרצח.

קל/ כבד: זורם נפלא.

למה כן: החדרנית היא אחת הדמויות הבלשיות המגניבות ביותר שיצא לנו לפגוש בשנים האחרונות, וטוב שהיא חוזרת.

למה לא: אבל יש כאלה שלא אוהבים ספרי המשך.

השורה התחתונה: עלילת המתח כתובה היטב, מורכבת, מסועפת, מרתקת, ושולחת שורשים עד לעברה הרחוק של מולי. בקיצור, זה מעולה.

לבריחה 🏝️

החדרנית 2 - האורח המסתורי / ניטה פרוס

נכתב בחפצים / עדי שורק

מה הסיפור: קובץ פרגמנטים, סיפורים, הגיגים השזורים אלה באלה, מאת אחת הדמויות היותר מסקרנות בספרות העברית.

קל/ כבד: קל זה לא.

למה כן: הכתיבה של שורק לא דומה לשום דבר אחר. היא משלבת ריאליזם וסוריאליזם בתפרים בלתי נראים ובכישרון נדיר באמת.

למה לא: למיטיבי קרוא בלבד.

השורה התחתונה: כמה טוב שיש כאן כותבים כאלה, שכאילו מצליחים לקחת את הספרות כולה צעד קדימה למחוזות חדשים ומאוד מרוחקים.

משלנו 🇮🇱

נכתב בחפצים / עדי שורק

אופרה אנטישמית? / עירד עתיר

מה הסיפור: האם ריכרד וגנר אכן היה יוצר הפסקול של גרמניה הנאצית, או שאולי כדאי לבחון מחדש צדדים נוספים ביצירתו ואישיותו.

קל/ כבד: כבד מאוד.

למה כן: עתיר, מוסיקולוג בהכשרתו, ערך תחקיר מעמיק ומרשים, שמצליח להוציא לאור פרטים ביוגרפיים פחות מוכרים של וגנר, הגורמים לנו לבחון מחדש את דעותינו.

למה לא: נדרש מאמץ נפשי לא קל כדי לקרוא ספר כזה.

השורה התחתונה: החלקים המרתקים ביותר בספר עוסקים בקשרים שבין וגנר לבין היהדות והיהודים בתקופתו – והם מאוד מפתיעים.

למחשבה 🧠

אופרה אנטישמית? / עירד עתיר

עם סיכוי לאושר / לינדה הולמס

מה הסיפור: לורי בת ה-40 חוזרת אל עיירת ילדותה במיין, כדי לפנות את החפצים מבית דודתה האהובה שהלכה לעולמה, ומגלה את עצמה מחדש.

קל/ כבד: נעים ונוגע ללב.

למה כן: זה סיפור של מפגשים, עם מאהב ישן נושן, עם חברת ילדות, ודרכם על האפשרות לבדוק איפה את נמצאת ולאן מועדות פנייך.

למה לא: כמה, כמה עוד ספרים על משבר גיל הארבעים עוד נגזר עלינו לקרוא?

השורה התחתונה: ספר מתוק-מריר, רגיש ומדויק, עם תובנות מקסימות על אמצע החיים, שבילים מתפצלים, ואפילו על האהבה.

לבריחה 🏝️

עם סיכוי לאושר / לינדה הולמס

אוטוקורקט / אתגר קרת

מה הסיפור: המאסטר הגדול מכולם של הסיפור העברית הקצר בעוד קובץ משוכלל של צליפות מקלדת מדויקות ללב ולנשמה.

קל/ כבד: כמו אתגר קרת – כאילו קל, אבל בעצם לא.

למה כן: מבט חודר, מפלח קרביים, אל תוך המאפיינים הדקיקים והעדינים ביותר של הישראליות מודל 2024, במלוא אכזריותה.

למה לא: אנחנו לא נראים פה כל כך טוב.

השורה התחתונה: רוב הזמן נדמה שקרת מבין אותנו טוב יותר משאנו מבינים את עצמנו, התובנות שלו מתיישבות בירכתי התודעה והמחשבות חוזרות אליהן שוב ושוב.

משלנו 🇮🇱

אוטוקורקט / אתגר קרת

האטלס של הנפש / ד"ר אורי נויבירט

מה הסיפור: מה הופך את הטיפול הפסיכולוגי הממוקד וקצר המועד CBT לכל כך פופולרי, ואיך ניתן להשתמש בו לחיים טובים יותר.

קל/ כבד: כבד למדי.

למה כן: ד"ר נויברט לוקח את השיטה עד להקשרים רחבים ועמוקים, ויותר מכך, עד למקורות הפסיכולוגיה היהודית, ויוצר דיון מרתק.

למה לא: בעיקר לאנשי מקצוע.

השורה התחתונה: ה־CBT הוא טיפול מעניין במיוחד בצדדים הרגשיים שלו, ובעיקר באפשרויות הוויסות הרגשי, וכאן יש מדריך יעיל, מדויק ושימושי להתגברות על שלל מצוקות וחיבוטי נפש.

למחשבה 🧠

האטלס של הנפש / ד"ר אורי נויבירט

  • Page 57
bottom of page