top of page

ההמלצה היומית

כל יום והסיפור שלו

לפעמים מתחשק לנו לפתוח את הראש למשהו חדש, ולפעמים אנחנו מחפשים דווקא פרפרים בבטן. יש ימים שמרגישים הכי ישראליים בעולם, וימים שרק בא לנו לברוח למקום אחר.

 

בדיוק בשביל זה אנחנו מחכים לך כאן בכל יום, עם 4 המלצות חדשות לכל מצב רוח: למחשבה, לאהבה, לבריחה ומשהו משלנו.

 

מה שבטוח - כולם מעולים, מילה של עברית :)

איך להישאר / ארנה קזין

מה הסיפור: אסופת מסות פוליטיות/ חברתיות של הכותבת המחוננת, שנכתבו החל מעליית הימין הקיצוני לשלטון בנובמבר 22' ועד לרגע זה.

קל/ כבד: כמו המציאות, לא קל.

למה כן: זה ממש לא ספר "שמאלני". הכתיבה המדויקת של קזין מכוונת אל קול השפיות, מכל הצדדים, במדינה שהולכת ומאבדת את זה.

למה לא: רגע, היה לנו כבר את "סיבות להישאר" של תהל פרוש. מוזר שאף אחד לא חשב על כותרת אחרת.

השורה התחתונה: זה ספר מאוד מעורר מחשבה ומעודד לפעולה – מה עוד אפשר וכדאי וצריך לעשות כדי לשנות את המצב, או לפחות לנסות.

למחשבה 🧠

איך להישאר / ארנה קזין

אוצרות אורנוס 2 - שלטונו של מלך האורורה / נישה ג'יי טולי

מה הסיפור: לור האמיצה אמנם הצליחה להימלט מזרועותיו של המלך, אבל כעת היא צריכה להתמודד עם הנסיך, וזה לא יהיה פשוט יותר.

קל/ כבד: קל וקסום.

למה כן: טולי הצליחה לברוא דמות מרשימה של גיבורה צעירה ופמיניסטית, שניצבת כשווה מול שווים בהתנגדותה לזכרי האלפא המנסים לשלוט בה.

למה לא: בעיקר לחובבות רומנטיקה.

השורה התחתונה: איזון מוצלח בין עלילת מתח פנטסטית ומהודקת, לבין תשוקה מתפרצת, חורכת, וכל העניינים שבלב.

לבריחה 🏝️

אוצרות אורנוס 2 - שלטונו של מלך האורורה / נישה ג'יי טולי

מהמעט על נבכי המוח האנושי / שאול בר לב

מה הסיפור: קובץ סיפורים מאוד מקורי ומאוד מפתיע, שנע על גבולות המדע הבדיוני והספקולטיבי, ונוגע אפילו בפנטזיה.

קל/ כבד: כתוב בעברית טבעית ויפה.

למה כן: הדמיון הסיפורי של בר לב רחב ומרשים מאוד; הוא באמת מצליח לברוא סיטואציות שאף אחד אחר לא היה מצליח אפילו לחשוב עליהן.

למה לא: ולפעמים זה קצת מוזר.

השורה התחתונה: בר לב הוא משורר בעבר ומתמטיקאי בהווה, ובהתאמה, הסיפורים שלו יוצרים  קשרים והקשרים נסתרים בין דברים שלכאורה בכלל לא מתחברים.

משלנו 🇮🇱

מהמעט על נבכי המוח האנושי / שאול בר לב

יורים ולא בוכים / יגיל לוי

מה הסיפור: ברבע המאה האחרונה עוברת החברה הישראלית תהליך מואץ של סגידה והערצה מחודשות לכוח הצבאי. למה זה קורה לנו?

קל/ כבד: די כבד.

למה כן: צורת המחשבה, הכתיבה והסקת המסקנות של לוי מרשימה ומאלפת – הוא מזהה תהליכים שמתחילים מהשלטון ותהליכים שמתחילים מהעם, ומשלב ביניהם.

למה לא: זה מדכא למדי.

השורה התחתונה: זו לא רק ההקצנה ימינה של הישראלים, אלא עניינים הרבה יותר עמוקים ומורכבים, שלוי מצליח להסביר בבהירות יתרה.

למחשבה 🧠

יורים ולא בוכים / יגיל לוי

לייטלארק 2 - ארס אופל / אלכס אסטר

מה הסיפור: אחרי שהצליחה להשתלט בעורמה ובחוכמה על שתי ממלכות בספר הראשון, אייסלה הגיבורה ניצבת בפני סט חדש של סכנות מאיימות.

קל/ כבד: קליל ממש.

למה כן: זה תמיד נעים, משמח ומעודד כשסדרת פנטזיה מצליחה מתהדרת בגיבורה נועזת, שהיא כבר אייקון פמיניסטי חדשני לצעירות.

למה לא: חובבות רומנטיקה ייהנו יותר.

השורה התחתונה: המורכבות של העלילה והרמה העילאית של התככים והבגידות, הופכת את סדרת הלהיט הזו להנאה לא קטנה גם עבור קוראים בוגרים.

לבריחה 🏝️

לייטלארק 2 - ארס אופל / אלכס אסטר

לא אהבנו מדי / שוקי פרידמן

מה הסיפור: רצת מסתורי וסתמי לכאורה של בעל חנות בחיפה של שנות החמישים, מעלה אל פני השטח שלל אינטריגות ומתחים מכל הסוגים.

קל/ כבד: פחות קל.

למה כן: פרידמן הוא אחד הפובליציסטים וחוקרי יחסי הדת-מדינה המעניינים והמסקרנים בישראל, והוא ממש מוצלח גם בפרוזה.

למה לא: מרגיש קצת נידח וארכאי לפעמים.

השורה התחתונה: ז'קו, הבלש של פרידמן, הוא דמות מצוינת, מורכבת, מתחבטת, שצריכה לנווט את דרכה בסבך פוליטי לא פשוט כדי להגיע לחקר האמת.

משלנו 🇮🇱

לא אהבנו מדי / שוקי פרידמן

תזונה קשובה / ד"ר שירלי הרשקו

מה הסיפור: רוב ההחלטות שאנו מקבלים בענייני אוכל כלל אינן מודעות, ועכשיו הזמן לשנות את המצב ולהתחיל לשים לב לדברים.

קל/ כבד: קליל וחביב.

למה כן: מתברר שהבעיה היא בכלל לא אצלנו, אלא בדרך שכל מה שקשור לאוכל מסודר בסביבתנו. אז נתחיל משינוי סביבת התזונה שלנו.

למה לא: אבל הספר מתחיל דווקא בקשר בין אוכל לסקס וזה מרגיש קצת, איך לומר, צ'יפי, סליחה על השמרנות.

השורה התחתונה: ד"ר הרשקו היא תזונאית על שמיטב השפים בישראל מעריצים אותה ואת משנתה. כדאי מאוד לקרוא ולהפנים.

למחשבה 🧠

תזונה קשובה / ד"ר שירלי הרשקו

סודות בשלג / ברנאר מינייה

מה הסיפור: פסיכולוגית צעירה מתחילה לעבוד במוסד לפושעים פסיכופתים מסוכנים בהרי הפירנאים הקפואים, והגופות מתחילות להיערם.

קל/ כבד: קריפי כנדרש.

למה כן: המתח נבנה באופן ממש מעולה – זה מתחיל עם גופת סוס כרותת ראש וממשיך למגוון רציחות משונות ויצירתיות.

למה לא: לא לבעלי קיבה רגישה.

השורה התחתונה: הסופרים הצרפתית משתלטים לגמרי על ספרות המתח העילית בשנים האחרונות, ומינייה הוא בהחלט אחד הטובים שבהם.

לבריחה 🏝️

סודות בשלג / ברנאר מינייה

היהודיה האחרונה של קפריסין / רוחמה וייס

מה הסיפור: שילוב מאוד לא צפוי בין סיפורה האוטוביוגרפי של החוקרת הנחשבת, לבין סיפור על צעירה יהודייה בקפריסין של לפני אלפיים שנה.

קל/ כבד: מאתגר למדי.

למה כן: אולי תתפלאו, זה דווקא משתלב – הסקרנות והרצון לדעת יותר על הכותבת נושק באופן ממש מעניין לעלילה ההיסטורית העשירה.

למה לא: עדיין, זה קצת משונה.

השורה התחתונה: וייס מצליחה בכישרון לא מבוטל לחשוף בפנינו טפח לא ידוע בדברי ימי ישראל, וגם כמה פרטים נוגעים ללב על עצמה.

משלנו 🇮🇱

היהודיה האחרונה של קפריסין / רוחמה וייס

אמנה ישראלית / ירון קנר, שחר ליפשיץ, אריאל בנדור

מה הסיפור: מה עושים כדי שהמחלוקות הפנימיות והקיטוב העמוק בין שלל חלקי החברה הישראלית, לא יקרעו אותנו לגזרים.

קל/ כבד: לרוב כבד.

למה כן: 75 כותבים, אנשים ציבור ורוח, מנהיגים רוחניים ומובילים חברתיים, התקבצו ובאו כדי לשטוח כאן את משנתם. זה די מרשים.

למה לא: ועם זאת, המצב די מייאש.

השורה התחתונה: מעניין לקרוא דווקא את האנשים שלא חושבים כמוך ולבדוק אולי יש להם רעיונות חדשים ויצירתיים שלא היית חושב עליהם בעצמך.

למחשבה 🧠

אמנה ישראלית / ירון קנר, שחר ליפשיץ, אריאל בנדור

שקרים מחדר המיטות / גרג אולסן

מה הסיפור: בתם בת השלוש נחטפת מבקתת הנופש שלחוף האגם, והבלשית החטטנית מוצאת דווקא סדקים ופערים בזוגיות הלכאורה מושלמת שלהם.

קל/ כבד: מותח ומלא הפתעות.

למה כן: ומה הסיפור עם בני הזוג הנופשים בבקתה הסמוכה? ככל שהבלשית הוסמן מעמיקה אל תוך המקרה, זה רק הולך ומסתבך.

למה לא: פעוטה שנעלמת, זה נורא לא פחות משזה מותח.

השורה התחתונה: באמת הגיע הזמן שנכיר את גרג אולסן, מסופרי המתח המיוחדים והמגניבים באמריקה, שזהו אחד הטובים ביותר שלו.

לבריחה 🏝️

שקרים מחדר המיטות / גרג אולסן

מילים במקום מילים / רחל שליטא

מה הסיפור: משפחה שחייה מתנהלים בין שלוש שפות – העברית של הילדה, היידיש של ההורים ועוד שפה פרטית שרק שלושתם מדברים.

קל/ כבד: די כבד.

למה כן: המיומנות הלשונית של שליטא מרשימה מאוד, במיוחד ביצירתיות המלבבת של השפה הפרטית המשפחתית, מלאת ההמצאות.

למה לא: סליחה, אבל האם גם מזרחים יתחברו?

השורה התחתונה: טקסט מורכב ומתוחכם על כוחה של השפה ועל הדרך המיוחדת שבה היא יוצרת הבנייה של המציאות, לעתים אף יותר ממציאות אחת.

משלנו 🇮🇱

מילים במקום מילים / רחל שליטא

פסיכואנליזה ואמונה / עינת פלדחי

מה הסיפור: חשבתם שהעיסוק המדעי במחקר הנפש במאה האחרונה מרחיק אותנו מהיסוד הדתי? כדאי שתחשבו שוב.

קל/ כבד: ממש כבד.

למה כן: היה אפשר לחשוב שהנתק בין פרויד ויונג נובע מכך שפרויד היה יותר "מדעי" ואילו יונג יותר "דתי", אבל פלדחי המבריקה מוצאת יסודות אמוניים גם אצל אבי הפסיכואנליזה.

למה לא: בעיקר לפריקים קיצוניים של טקסטים פסיכולוגיים.

השורה התחתונה: המנעד המחשבתי של פלדחי מרשים מאוד ומעורר השראה, במיוחד כשהיא נוגעת בחוויית הטרנסנדנטי והלא-מודע של מדעי הנפש.

למחשבה 🧠

פסיכואנליזה ואמונה / עינת פלדחי

ג'נטלמנים מעדיפים בלונדיניות אבל — ג’נטלמנים מתחתנים עם ברונטיות / אניטה לוס

מה הסיפור: הוצאה מחודשת עם תרגום חדש ומעולה  (לאה פן) לקלאסיקה הפמיניסטית (או אולי פוסט פמיניסטית) האדירה מ־1925, ששינתה את העולם.

קל/ כבד: כאילו קליל.

למה כן: הברק האינסופי של לוס, עם הדואליות התמידית הזו שבין האישיות העצמאית לבין החיפוש הבלתי נלאה אחר בן זוג עשיר והקריצה התמידית – מחזיקים מעמד גם אחרי מאה שנים.

למה לא: קשה שלא לחשוב על מרילין מונרו בתפקיד הבלונדינית, עם כל העצב והטרגדיה שבדמותה.

השורה התחתונה: בין אם היא באמת רק בעניין של כסף ומעמד ובין עם לאו, לכתיבה שלו לוס יש קסם אינסופי, שנינות אינהרנטית ועומק מחשבתי שלא מפסיק להפתיע.

לבריחה 🏝️

ג'נטלמנים מעדיפים בלונדיניות אבל — ג’נטלמנים מתחתנים עם ברונטיות / אניטה לוס

האולימפיים / מיכל בכר

מה הסיפור: העולם הרגיל שלנו והעולם האפל, האחר, זה שמעבר, נמצאים על מסלול התנגשות, שרק יחידי סגולה יוכלו למנוע אותו.

קל/ כבד: קצבי ומותח.

למה כן: סוף סוף עושים כאן ספרות נוער עתידנית דיסטופית וקצת מד"בית כמו שצריך, ממש כמו בשורה הראשונה של יצירות הז'אנר.

למה לא: אז טוב, כן, זה קצת, איך לומר את זה בעדינות – פרסי ג'קסון כזה.

השורה התחתונה: לא פחות משהיא כותבת פרוזה מיומנת, מיכל בכר היא גם משוררת מוכשרת וזה ניכר היטב בעברית הקולחת, המסוגננת והיפה של הספר.

משלנו 🇮🇱

האולימפיים / מיכל בכר

הלא מודע / זיגמונד פרויד

מה הסיפור: שמונה מאמרים של אבי הפסיכואנליזה שנכתבו בין השנים 1925-1911 ומחזקים את המבנה התאורטי של תורת הנפש שיצר.

קל/ כבד: כבד מאוד.

למה כן: מהכתבים האלה, שבחלקם אמורים היו להתקבץ לספר שלא פורסם מעולם, ניתן להבין את גודל ועוצמת המהפכה שניסח פרויד בעולמנו הפנימי.

למה לא: אולי בכוונה, מדובר במוקש מוח מאתגר ביותר.

השורה התחתונה: הדחפים, החלומות, ההדחקה, העצב – הכל נמצא כאן, מיד ראשונה, בתרגום מעולה (רות גינזבורג). הכל מוכן למפגש פנים אל פנים עם הגדול מכולם.

למחשבה 🧠

הלא מודע / זיגמונד פרויד

מקווה שאת בטוב / נטלי סו

מה הסיפור: ערב יום הולדתה ה־33, ג'ולין מקבלת בטעות גישה לכל תיבות המייל הפרטיות של הקולגות שלה, והעבודה הופכת לפתע לפחות משעממת.

קל/ כבד: חמוד וקליל.

למה כן: יש גם רומנטיקה, מרפרפת, חביבה, בשום פנים ואופן לא אגרסיבית מדי, שמוסיפה עוד קצת צבע וחיוך לסיפור מקסים ממילא.

למה לא: חובבי הקומדיה הרומנטית ייהנו יותר.

השורה התחתונה: זה כאילו לא רציני ובקריצה, אבל בעצם יש כאן אמירה מעניינת מאוד על חוסר הפרטיות המקריפ כל כך בעידן הטכנולוגי.

לבריחה 🏝️

מקווה שאת בטוב / נטלי סו

האחרון / תמר גלבץ

מה הסיפור: הספר שכתבה היוצרת המיוחדת לפני מותה, ביודעה שזהו, זה הסוף, ולא תהיה לה אפשרות לכתוב עוד אחריו.

קל/ כבד: לא קל ולא פשוט.

למה כן: בתוך טיפולי ההקרנות והכימותרפיה המפרכים, השוברים את הגוף ואת הנפש, מתגלים רגעי חסד נדירים של חיות ואהבה.

למה לא: מדכא להחריד.

השורה התחתונה: יצירת מופת מזהירה, לא פחות, שכולה תיעוד בהיר, מבריק ומצמרר של המפגש הידוע, הברור, הנורא, עם המקום שאליו הולכים כולנו.

משלנו 🇮🇱

האחרון / תמר גלבץ

מבוא לתאוריות קולנועיות / בני בן-דוד, סנדרה מאירי

מה הסיפור: הגישות העכשוויות לחקר החוויה הקולנועית נעות בין התייחסות לייחודיותו של המדיום, לבין ניתוח מעמיק של מה שעובר על הצופה והדרכים שבהם הקולנוע משפיע על תודעתו.

קל/ כבד: כבד מאוד.

למה כן: הדיון שהספר מעורר מעניין במיוחד בימים אלה של סרטים המיוצרים מראש לצריכה בנטפליקס, כך שההבדלים האיכותיים בין קולנוע לטלוויזיה הולכים ומיטשטשים.

למה לא: מאוד אקדמי וגבוה.

השורה התחתונה: חובבי קולנוע אמיתיים, וסטודנטים בפרט, יזכו כאן לחוויה מעשירה, שמעניקה פרספקטיבה רחבה מאוד על כל מה שהוא יצירת סרטים עכשיו ובמאה הקודמת.

למחשבה 🧠

מבוא לתאוריות קולנועיות / בני בן-דוד, סנדרה מאירי

בית הממתקים / ג'ניפר איגן

מה הסיפור: הכותבת המופלאה, זוכת הפוליצר על "מפגש עם חוליית הבריונים", עושה לתעשיית ההייטק והרשתות החברתיות את אותו הקסם שעשתה לתעשיית המוזיקה.

קל/ כבד: תובעני למדי.

למה כן: נקודת המוצא של הספר הוא מיזם עתידני המאפשר לגולשים להעלות את זיכרונותיהם לרשת, כך שכל המשתתפים יכולים בעצם לחוות אותם. זה פשוט מרתק.

למה לא: הכתיבה שלה קופצת בין מקומות וזמנים ודורשת ריכוז מקסימלי ללא הפסקה.

השורה התחתונה: כמה שהתגעגענו אליה וכמה נחמד שחלק מהדמויות האהובות של "מפגש" קופצות להופעות אורח. חווית קריאה נדירה שאנו לא זוכים לה כל יום וגם לא כל שנה.

לבריחה 🏝️

בית הממתקים / ג'ניפר איגן

עד שתדעי לכתוב אהבה / גבריאלה אביגור־רותם

מה הסיפור: קוראים לה ראשונה, כי היא הילדה הראשונה שנולדה בקיבוץ של עולים מדרום אמריקה בעוטף עזה בסוף שנות הארבעים. ילדה מיוחדת, סיפור מיוחד.

קל/ כבד: לא קל.

למה כן: אבידגור-רותם היא אחת המספרות הייחודיות והלא שגרתיות בשפה העברית. הלשון התיאורית שלה מלטפת דמויות וסיטואציות בחושניות מדהימה, שלא דומה לשום דבר אחר.

למה לא: היא בהחלט טעם נרכש.

השורה התחתונה: לצד סיפור ההתבגרות המוזר הזה בסביבה הכמעט חייזרית, יש גם עלילה משונה ומסתורית, תעלומה שמרחפת בין בתי היישוב ובחדרי הילדים. זה מסקרן מאוד.

משלנו 🇮🇱

עד שתדעי לכתוב אהבה / גבריאלה אביגור־רותם

למה קשה לתפוס מונית בימים גשומים? / רוברט ה. פרנק

מה הסיפור: הפרופסור הנערץ לכלכלה עונה על השאלות המשונות, המבריקות והמצחיקות ביותר ששאלו אותו הסטודנטים שלו, ומראה שהוא מבריק ומצחיק יותר.

קל/ כבד: לא תאמינו שזה ספר על כלכלה.

למה כן: בדיוק כזה סוג של ספרי עיון אנחנו אוהבים, כאלה שלוקחים נושא אפור ומיובש לכאורה, והופכים אותו למגניב לגמרי ומרתק להפליא בעזרת הגישה הנכונה.

למה לא: בכל זאת, זה ספר על כלכלה.

השורה התחתונה: מעבר לעיסוק במנועים שבעצם מזיזים את חיי היומיום שלנו לכאן ולשם, יש כאן דוגמה נהדרת לדיון אינטלקטואלי, חכם ופורה בין מורה לתלמידיו. פשוט תענוג.

למחשבה 🧠

למה קשה לתפוס מונית בימים גשומים? / רוברט ה. פרנק

אנג'ליק / גיום מוסו

מה הסיפור: שוטר מתעורר בבית חולים אחרי התקף לב. ליד מיטתו עומדת צ'לנית צעירה. אחרי שהיא מנגנת, היא מבקשת ממנו לפתור את תעלומת היעלמותה של אמה.

קל/ כבד: קצבי ומרטיט.

למה כן: כרגיל אצל מוסו, נוצר איזון מושלם, כמעט מאגי, בין החלק המותח של הסיפור, אישה שנעלמה, לבין הצד הרגשי שלו, ילדה שמחפשת את אמה. אף אחד לא עושה זאת יותר טוב.

למה לא: האם יש דבר כזה, יותר מדי ספרים של גיום מוסו?

השורה התחתונה: מוסו מצליח שוב לפרוש עלינו את התחושה הערפילית הנעימה הזו – אוקיי, זה מותחן, אבל זה לגמרי צרפתי, אלגנטי, מלוטש, מסוגנן, ופשוט כתוב לעילא.

לבריחה 🏝️

אנג'ליק / גיום מוסו

מחרוזת ענבר / אלי עמיר

מה הסיפור: אוטוביוגרפיה מתבקשת של הסופר הנערץ, המסופרת בצורת פרקי חיים ואנקדוטות נוגעות ללב, המתפרשות בין בגדד לירושלים, ועל פני הבריאה כולה.

קל/ כבד: חכם ואינטימי.

למה כן: בינינו, זה לא כל כך משנה מה הסיפור, אלא איך שאלי עמיר מספר אותו, עם חום אנושי נדיר, רגישות מקסימלית למצבים חברתיים ומשפחתיים, ופתיחות כובשת.

למה לא: אבל ספרי הפרוזה שלו טובים יותר.

השורה התחתונה: למעריציו הרבים מספור של אלי עמיר יש כאן הזדמנות פז נדירה ממש למפגש ישיר ובלתי אמצעי עם המספר המופלא הזה, מגדולי הדור הנוכחי של סופרי ישראל.

משלנו 🇮🇱

מחרוזת ענבר / אלי עמיר

  • Page 52
bottom of page